لوگو طلایی سایت الو صدا aloseda
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

نقش تیوتر در صدا

دسته بندی :مقالات ۲۸ آبان ۱۴۰۱ qmars 1829
نقش تیوتر در صدا

امروزه اغلب افراد تمایل دارند از پخش موسیقی حرفه ای در خودروهای خود استفاده کنند؛ شنیدن بهتر صدای موسیقی نیازمند ابزارهای جانبی متعددی می باشد. یکی از این تجهیزات که به افزایش کیفیت صدای خروجی سیستم های صوتی کمک می کند، تیوتر است. نقش تیوتر در صدا ، اجرای صدای ریز و جزئیات موسیقی می باشد.

به طور کلی صدای خروجی سیستم های صوتی در سه دسته تقسیم می شوند؛ صداهای بم توسط ساب ووفر ها، صداهای وکال و میانی توسط میدرنج ها و بلندگوهای بیضی شکل و صداهای ریز که دارای فرکانس 3000 هرتز الی 20000 هرتز هستند، توسط تیوتر ها پخش می شوند. در واقع با وجود تیوتر باندها به صورت اتوماتیک پخش این فرکانس را بر عهده تیوتر ها می گذارند.

در ادامه این مقاله از وبسایت الو صدا با ما همراه باشید تا با جزئیات بیشتری از نقش تیوتر در صدا در سیستم های صوتی آشنا شویم.

نقش تیوتر در صدا و پخش خودرو

نقش تیوتر در صدا و پخش خودرو

امروزه افراد به پخش خودرو اهمیت بیشتری می دهند و اغلب خودروهای عرضه شده به بازار دارای سیستم های صوتی مجزایی هستند تا صدای بهتر و باکیفیت تری را تولید کنند.

پخش خودرو متشکل از اجزای مختلفی شامل بلندگو، ساب ووفر، آمپلی فایر، کامپوننت، میدرنج و تیوتر است. نقش تیوتر در صدا و پخش خودرو این است که به عنوان مکملی برای دیگر تجهیزات به کار می رود و وظیفه آن اجرای صداهایی با فرکانس بالا و ریز می باشد.

بلندگوهایی که در پخش خودرو به کار می روند، در انواع مختلفی در بازار وجود دارند. برخی از انواع بلندگوها خود مجهز به تیوتر هستند و قادرند که صداهای ریز را نیز به صورت تفکیک شده اجرا کنند. اما برخی دیگر از بلندگوها فاقد تیوتر داخلی هستند و لازم است این قطعه به صورت مجزا برای آن ها استفاده گردد.

در کنار تمامی این اجزا در سیستم های صوتی از آمپلی فایر نیز استفاده می شود که وظیفه آن تقویت صدای خروجی می باشد. همینطور وجود ساب ووفر که تجهیزی با عملکرد متضاد تیوتر است در سیستم های صوتی باکیفیت، ضرورت دارد؛ این قطعه در سیستم های صوتی صداهای بم را اجرا می کند.

نقش تیوتر در صدا چیست؟

وظیفه اصلی تیوتر پخش و تقویت صداهایی با فرکانس بالا و یا به عبارت بهتر صداهای ریز می باشد؛ این قطعه به تنهایی قادر به تولید صدا نیست و غالبا به صورت قطعه ای در داخل بلندگوها مورد استفاده قرار می گیرد.

اما تیوترها را به صورت تکی نیز می توان خریداری و استفاده کرد؛ بهترین محل برای جایگذاری تیوترهای تکی در بالای داشبورد و یا صندلی جلوی خودرو است. اگر بلندگوی شما نیز مجهز به تیوتر می باشد، محل مناسب نصب آن پشت شیشه عقب خودرو می باشد. البته توصیه می شود که به جای تیوترهای تکی، از بلندگوهای تیوتر دار استفاده کنید. تیوتر تکی غالبا زمانی استفاده می شود که افراد قصد تقویت سیستم صوتی خودروی خود را داشته باشند.

نقش تیوتر در صدا چیست؟

تیوتر ها چگونه به بازار عرضه می شوند؟

با در نظر گرفتن نقش تیوتر در صدا ، این تجهیزات بسیار پرطرفدار هستند و معمولا در سه مدل به بازار عرضه می شوند که در ادامه به آن ها اشاره شده است:

  • تیوترهای نصب شده بر روی بلندگو ها ( بلندگوهای بیضی و گرد)
  • تیوترهایی همراه با کامپوننت ها و درواقع به عنوان بخشی از کامپوننت
  • تیوترهای تکی و به صورت کاملا جداگانه

در حال حاضر تیوترهای تکی توسط کمپانی های وایب، پایونیر، کنوود و سونی به بازار عرضه می شوند که جزو برندهای باکیفیت هستند و به نسبت، تیوترها را با قیمتی گران تر به بازار عرضه می کنند. اگر به دنبال برندهای باکیفیت تر و ارزان تر هستید، می توانید به سراغ برندهای بوستر، پرمیر و مکسیدر بروید.

نقش تیوتر در صدا  – انواع تیوتر

دسته بندی تیوترها بر اساس شکل شامل تیوتر مخروطی، تیوتر نیمه گنبدی و تیوتر گنبدی است که در ادامه پیرامون هر کدام توضیحاتی را آورده ایم:

تیوتر مخروطی

تیوترهای مخروطی از تیوترهای پرمصرف و رایج در بازار سیستم صوتی به شمار می روند که ضمن کارایی بالا دارای قیمت به صرفه ای نیز هستند. این نوع از تیوتر ها نمونه ای کوچک از تیوترها هستند؛ البته ابعاد کوچک آن ها سبب می شود که صدای ریز را خیلی بهتر پخش کنند.

تیوتر نیمه گنبدی – نقش تیوتر در صدا

تیوترهای نیمه گنبدی از نظر ساختاری دارای یک گنبد کوچک هستند و این گنبد کوچک طراحی شده داخل مخروطی با ارتفاع کم جایگذاری شده است. در تیوترهای نیمه گنبدی استاندارد، مخروط و گنبد در یک سایز هستند.

تیوتر گنبدی

امواج صوتی که دارای فرکانس بالایی هستند، نسبت به دیگر امواج بسیار جهت دار می باشند. تیوترهای گنبدی در پخش صدا دارای پراکندگی زیادی هستند.

پس صداهایی که دارای فرکانس بالا هستند توسط تیوترهای گنبدی، با کیفیت بالاتری پخش می شوند؛ همین موضوع سبب شده است که تیوترهای گنبدی یک قدم از تیوترهای نیمه گنبدی جلوتر باشند و صدا رابا کیفیت بیشتری پخش کنند.

تیوتر نیمه گنبدی - نقش تیوتر در صدا

قیمت و خرید تیوتر

بلندگوهای خودرو در مدل های مختلفی و از برندهای متفاوتی به بازار عرضه می شوند. بلندگوهای که مجهز به تیوتر هستند با در نظر گرفتن نقش تیوتر در صدا، از گزینه های مناسب برای کسانی می باشند که تمایل دارند در هنگام پخش موسیقی، صدا را با کیفیت و جزئیات بالایی بشنوند و صداهای ریز نیز به خوبی و تفکیک شده پخش شود.

در تعیین قیمت انواع تیوترها عوامل مختلفی تاثیر گذار می باشد که از مهم ترین آن ها می توان به برند و مدل آن ها اشاره کرد. برندهای باکیفیت تر تیوترها را با قیمت های بالاتری نیز به بازار عرضه می کنند. ضمن اینکه تیوترها در ابعاد مختلف یک اینچ، سه اینچ و حتی هشت اینچ نیز تولید می شوند و هر یک قیمت های متفاوتی دارند. انتخاب ابعاد تیوتر بر اساس سرعت انتقال صدا انجام می شود. علاوه بر این امواجی که فرکانس بالاتری دارند، انرژی بیشتری نیز دارند که از مولفه های مهم در انتخاب یک تیوتر مناسب است.

شما عزیزان می توانید برای دریافت راهنمایی های فنی پیرامون انواع تیوتر و همینطور نقش تیوتر در صدا با کارشناسان فنی الو صدا در ارتباط باشید و پس از دریافت پاسخ سوالات خود، تیوترهای باکیفیت از برندهای معتبر جهانی را با قیمتی مناسب از این مجموعه خریداری نمایید. 

qmars

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: