لوگو طلایی سایت الو صدا aloseda
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

سیستم صوت مداحی

دسته بندی :مقالات ۱۹ آذر ۱۴۰۱ qmars 259
سیستم صوت مداحی

از مهم ترین مراسم های مذهبی در کشور ایران، مراسم مرتبط با محرم می باشد که از ملزومات برگزاری آن، تجهیزات صوتی هستند. سیستم های صوتی مورد استفاده در هیئت ها از عوامل جذب عزاداران می باشد، چراکه کیفیت صدا تاثیر مستقیمی بر شور و حال حاضرین در مراسم می گذارد و سبب می شود که آن ها حس بیشتری برای ادامه عزاداری ها و یا جشن های مذهبی داشته باشند. وابسته به نوع هیئت، مکان برگزاری مراسم، تعداد افراد شرکت کننده و … از تجهیزات سیستم صوتی مختلفی برای آن استفاده می شود. برای اینکه بتوانید بیشترین بازدهی را دریافت کنید، توصیه می کنیم که در ابتدا با متخصصین فعال در این زمینه مشورت داشته باشید تا بتوانید با قیمتی به صرفه، بهترین سیستم صوت مداحی و هیئت را اجرا کنید.

اجزای سیستم صوت مداحی

اجزای سیستم صوت مداحی

سیستم صوت مداحی متشکل از تجهیزات صوتی مختلفی است که در ادامه پیرامون هر یک توضیحات مختصری را آورده ایم:

میکروفون مداحی

از تجهیزات مهم در سیستم صوت مداحی، میکروفون می باشد که دارای انواع مختلفی است.

میکروفون بی سیم برای مداحی

در سیستم صوتی هیئت ها، حتما به یک میکروفون بی سیم باکیفیت نیاز می باشد. میکروفون های بی سیم دارای مزیت های بسیاری هستند که مهم ترین آن نداشتن سیم می باشد که سبب می شود مداح یا سخنران با آزادی حرکت سخنرانی کند. با استفاده از این نوع میکروفون ها، سیم ها بر روی زمین نیستند و مانع حرکت مداح نمی شوند.

میکروفون سیمی برای مداحی

میکروفون های بی سیم آزادی حرکت زیادی را به مداح می دهند ولی در لیست خرید تجهیزات و سیستم صوت مداحی و هیئت باید یک میکروفون سیمی قیمت مناسب نیز وجود داشته باشد.

این میکروفون ها ممکن است آزادی حرکت زیادی را به مداح ندهند، ولی از مزیت این نوع از میکروفون ها نیز این است که نگران تمام شدن شارژ آن نخواهید بود و یا هیچ گونه اختلال صوتی در آن ایجاد نمی شود و قادر خواهید بود با قیمتی به صرفه میکروفون سیمی خود را تهیه نمایید.

میکروفون یقه ای از اجزای سیستم صوت مداحی

در بخشی از برنامه های حسینه ها و مساجد، علاوه بر برگزاری مراسم های مداحی، سخنرانی هم به صورت ایستاده و یا بر روی منبر انجام می شود که باید صحبت های روحانی در حال سخنرانی، به گوش حاضرین برسد.

در چنین شرایطی استفاده از یک میکروفون یقه ای، آزادی حرکتی بیشتری را به مداح و یا سخنران می دهد تا بتواند به راحتی در هنگام سخنرانی، دست های خود را تکان دهد. البته در برخی شرایط می توان جلوی صندلی یا منبراز میکروفون های سیمی و یا بی سیم نیز استفاده کرد؛ اما توصیه می شود که همراه با یک پایه میکروفون مورد استفاده قرار بگیرد تا میکروفون به راحتی بر روی آن ثابت شود.

انواع بلندگو برای هیئت

به طور کلی برای ساختمان هایی همچون حسینیه ها، مهدیه ها، مساجد و حتی دسته های عزاداری در خیابان ها می توان از بلندگوهای متفاوتی استفاده کرد. در ادامه به انواع بلندگوی قابل استفاده در سیستم های صوتی هیئت های عزاداری و سیتم صوت مداحی اشاره کرده ایم.

باند و بلندگوی مخصوص هیئت و مناسب برای سیتم صوت مداحی

باند و بلندگو از مهم ترین دستگاه هایی هستند که برای پخش صدا در هیئت ها مورد استفاده می گیرند و لازم است به کیفیت پخش صدا، قدرت بالا و پخش یکنواخت صدا توسط آن دقت شود. بلندگوهای مخصوص هیئت در دو دسته باندهای اکتیو و پسیو به بازار عرضه می شوند که در ادامه پیرامون هریک توضیحاتی را آورده ایم:

  • باندهای اکتیو : باندهای اکتیو دارای آمپلی فایر داخلی هستند و فقط به یک منبع برق متصل می شوند. این باندها به صورت مستقل کار می کنند و به تقویت کننده نیازی ندارند.
  • باندهای پسیو : این باندها بدون تقویت کننده صوتی، قادر به پخش صدا نیستند اما به راحتی با سیم ها و بلندگوها تنظیم و هماهنگ می شوند و برای مداحی در فضای باز گزینه مناسبی به شمار می روند.

بلندگوهای ستونی و دیواری برای مداحی

از معمول ترین و پرکاربردترین بلندگوهای هیئتی که قیمت بسیار مناسبی نیز دارند، بلندگوهای ستونی و دیواری هستند. با توجه به نوع ساختمان، وجود ستون در داخل مسجد و یا حیاط می توان این بلندگوها را به راحتی نصب کرد.

برای انواع بلندگوهای دیواری و ستونی، می توان از پایه های مناسبی استفاده کرد که با استفاده از آن ها امکان تغییر زاویه بلندگوها امکان پذیر می باشد. بلندگوهای ستونی و دیواری در دو مدل سالنی و فضای باز تولید و عرضه می شوند. بنابراین می توان از آن ها حتی در فضای باز نیز استفاده کرد. نمونه های قابل استفاده برای فضای باز دارای بدنه آلومینیومی هستند و در برابر گرد و خاک، رطوبت، بارش برف و باران مقاومت بالایی دارند.

بلندگوهای شیپوری از اجزای سیستم صوت مداحی

از بهترین باندها برای فضای باز و حیاط، بلندگوهای شیپوری هستند که از مناسب ترین باندها برای هیئت نیز به شمار می روند و از آن ها در سیستم صوتی مداحی نیز استفاده می شود. بلندگوهای شیپوری با نام بلندگوهای هورن نیز شناخته می شوند و پرتاب صدای فوق العاده ای دارند و می توانند صدا را به افراد در فاصله ای بسیار دورتر از منبع بفرستند. از این بلندگوها اصولا در حیاط مساجد و یا برای دسته های عزاداری که در خیابان ها حرکت می کنند، استفاده می شود.

بلندگوی سقفی برای مداحی

بلندگوهای سقفی در دو مدل بلندگوهای سقفی توکار و روکار به فروش می رسند؛ همانطور که از نام این بلندگوها مشخص است، در داخل سقف نصب می شوند و ظاهر بهتری دارند.

برای نصب بلندگوهای سقفی توکار لازم است که سقف مساجد و یا هیئت مورد نظر کاذب و یا کناف باشد، در غیر اینصورت باید از بلندگوهای سقفی روکار استفاده شود.

اکو همراه برای مداحی

از تجهیزات مورد نیاز برای سیستم صوت مداحی، اکو همراه است. در واقع با خرید یک اکو همراه، می توان یک بلندگوی باکیفیت و حرفه ای را با خود حمل کرد.

اکو از کلمه اکو شدن و بازتاب صدا گرفته شده است که از اصول اساسی مداحی به شمار می رود، چراکه به مجالس شور و حال خاصی را می بخشد.

منظور از اکو همراه وسیله ای قابل حمل است که می توانید آن ها را همراه خود به حیاط مساجد و یا دسته های عزاداری در خیابان ها ببرید تا صدا با کیفیت بالایی به گوش حاضرین برسد.

آمپلی فایر و میکسر هیئت از اجزای سیستم صوت مداحی

یکی از تجهیزات مورد نیاز برای هیئت ها، آمپلی فایر می باشد؛ بسیاری از افراد آمپلی فایرهای مورد استفاده در سیستم صوتی هیئت ها و مداحی ها را با نام آمپلی فایر هیئتی و یا اکوآمپلی فایر نیز می شناسند.

از آمپلی فایر در سیستم صوتی مناسب برای مداحی به منظور تقویت سیگنال صوتی، صدا برداری، میکس صدا، تقویت سیگنال صوتی و انجام تنظیمات مرتبط با افکت های صوتی استفاده می شود. در واقع وجود آمپلی فایر برای شنیدن صدای مداح با کیفیت بالا، بدون قطع و وصلی و بدون نویز ضرورت دارد.

سیگنال های صوتی ابتدا وارد آمپلی فایر می شوند و پس از بهبود کیفیت، به بلندگوها ارسال می گردند. انتخاب توان مناسب برای آمپلی فایر سیستم صوت مداحی بر اساس تعداد بلندگوها و مدل آن ها انجام می شود.

وسیله دیگری که معمولا همراه با آمپلی فایر خریداری می شود، میکسر می باشد که در سیستم های صوتی هیئت های بزرگ کارایی کرد؛ کاربرد این تجهیز در سیستم صوتی هیئت ها، دریافت ورودی های صدا و میکس کردن آن ها با یکدیگر می باشد.

متخصصین الو صدا دارای سابقه زیادی در اجرای انواع پروژه ها شامل سیستم صوتی مناسب برای مساجد، سیستم صوتی مراکز آموزشی، سیستم صوت مداحی و … را دارند. می توانید برای اطمینان از نتیجه و اجرای یک سیستم صوتی باکیفیت، از کارشناسان الو صدا راهنمایی دریافت کنید.

qmars

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: